Der er ingen tvivl om, at e-sport er i rivende udvikling.
Flere og flere unge foretrækker e-sport frem for traditionel sport, og e-sporten har også for alvor meldt sin ankomst hos bookmakere som eksempelvis Ice Casino.
Men hvad er appellen ved e-sport helt præcist – og hvilke muligheder fører denne kategori med sig? I denne artikel ser vi på, hvorfor e-sport er blevet så populært, og hvordan det potentielt set kan ændre hele sportslandskabet, som vi kender det.
Tilgængelig året rundt
I e-sportens spæde start – du ved – helt tilbage til hvor der ikke rigtig var nogen der tog det seriøst, skyldtes det ikke mindst, at der stadig var tale om niche-events, som var svært for den bredere befolkning at forholde sig til. Det var typisk mindre ligaer, hvor man skulle “kende nogen, der kendte nogen” for at høre om dem, og det var typisk begrænset til meget specifikke tidspunkter i løbet af året.
Sådan er det absolut ikke mere. Nu er der store e-sports turneringer hele året rundt, i en lang række forskellige discipliner. Her kan du se et eksempel på nogle af de mest populære:
Event | Spil | Tidspunkt |
---|---|---|
• The International | Dota 2 | Sommer |
• League of Legends World Championship | League of Legends | Efterår |
• Fortnite World Cup | Fortnite | Sommer |
• Counter Strike: Global Offensive Major Championships | Counter Strike: Global Offensive | Forår og efterår (spilles 2 x årligt) |
• Overwatch League Grand Finals | Overwatch | Efterår |
• Call of Duty League Championship | Call of Duty | Sommer |
• PUBG Global Championship | PUBG | Efterår |
• Rainbow Six Siege Invitational | Rainbow Six Siege | Vinter |
• Hearthstone World Championship | Hearthstone | Efterår |
Denne versatilitet betyder selvfølgelig, at publikummet kan være væsentligt bredere end hidtil. Der er flere forskellige spil end der plejer at være, og der er stort set en stor liga i hver eneste sæson. Så på dette punkt er e-sport fuldt sammenligneligt med den traditionelle sportsgrene.
Stort udvalg af spil og ligaer
For virkelig at kunne forstå e-sport, er man også nødt til at gentænke hele fænomenet med det. For e-sport handler ikke bare om “computerspil” – som dem, der måske ikke forstår det, ynder at sige. Det vil svare lidt til at sætte Formel 1 i samme bås som Cricket, og sige at alle sportsfans kan lide begge sportsgrene.
Dette er naturligvis ikke tilfældet – hvilket enhver fan vil kunne skrive under på. I takt med at e-sport er blevet mere populært, har det også betydet at flere og flere “discipliner” – og her mener vi i praksis – spil – har fået hver deres bid af rampelyset.
Det betyder altså, at hvor man for et par år siden ikke kunne fortænkes i at se e-sport som “én sport”, så er det i dag absolut ikke tilfældet.
For i virkeligheden at kunne forstå e-sport, er man nødt til at sætte sig ind i, at det er en overordnet kategori på samme linje som “sport”, og at dem der nyder at se Hearthstone turneringer, ofte er ligeglade med f.eks. PUBG – fuldstændig ligesom fodboldfans der ikke gider se tennis.
I takt med at udvalget er blevet større, er det også blevet lettere for publikum og fans at finde en liga – eller en disciplin – at forholde sig til, hvilket er en stor del af sportens succes.
Hvad sker der nu?
Når man ser på hvor hurtigt e-sport er steget i popularitet, og når man sammenligner med hvordan mange af sportsgrenene i traditionel sport har været her i århundreder, er der ingen tvivl om, at vi stadig er i esportens ganske spæde start.
Det hele handler om at få det rette perspektiv på tingene. Etablerede sportsgrene som f.eks. hestevæddeløb, fodbold, cricket osv., har været favoritter i århundreder, og alene det faktum, at e-sport i mange tilfælde kan konkurrere med disse sportsgrene – eller i hvert fald, ganske uomtvisteligt, har fået et loyalt publikum på så kort tid – og dermed også vundet indpas hos bookmakerne, er der tale om en ikke mindre end imponerende udvikling.
Derfor er der heller ikke nogen tvivl om, at e-sport er kommet for at blive – og at det kun kommer til at blive endnu større i fremtiden. Og det er der flere grunde til. Én af grundene er, at det er mere end en sport – det er i mange tilfælde blevet en bevægelse, og derudover – en bevægelse som de store sportsklubber investerer i.
Derfor er der altså lagt i kortene, til at e-sport kan blive et ekstremt stort foretagende – og med den stigende interesse, den store tilgængelighed, og de mange forskellige valgmuligheder for fans – så kan e-sport med al sandsynlighed komme til at overhale traditionel sportsbetting i løbet af de næste par år.
Én ting er i hvert fald helt sikkert. Det kommer til at blive spændende at se hvad e-sport får skabt i løbet af den kommende tid – både i forhold til partnerskabs aftaler, men også i forhold til talentklubber, og selvfølgelig også i forhold til den yderligere udbredelse af de forskellige kampe, ligaer og discipliner.